Search
Close this search box.

مشاوره رایگان

کراس فیت کودکان چیست؟

کراس فیت کودکان چیست؟

چکیده محتوای این صفحه

کراس فیت کودکان یک روش تمرینی و رشته ورزشی است، که کودکان به علت تنوع تمرینی، شدت بالا بودن، هیجان داشتن و نامحدود بودن به تجهیزات ارتباط خوبی با این رشته دارند و دوست دارند تمرینان ورزشی کراس فیت را انجام دهند. واقعا امروزه به دلیل کاهش سطح فعالیت بدنی کودکان، کودکان و نوجوانان چندین برابر بیشتر از گذشته نیاز به ورزش و برنامه ورزشی منطم دارند. علی رغم آنکه فعالیت منظم بدنی از نیازهاي زندگی روزمره بوده و اثرات سودمندي بر روي سلامت فرد دارد، غفلت یا کم توجهی به این مقوله امروزه کم و بیش در سراسردنیا مشاهده می گردد. عدم تحرك یا کم تحرکی چالشی مهم و از آفت هاي زندگی صنعتی امروز بشمار می رود.

فواید ورزش کراس فیت  کودکان

در برنامه هاي مراقبت سلامت، فواید جسمی و روانشناختی فعالیت بدنی درپیشگیري ازابتلا به انواع بیماري هاي مزمن و کاهش مرگ ومیرثابت شده است. مطالعات متعدد نشان داده اند فعالیت بدنی منظم خطر مرگ و میر ناشی از بیماري هاي قلبی و دیابت غیر وابسته به انسولین را کاهش داده و تاثیر قابل توجهی در پیشگیري از ابتلا به چاقی، فشارخون، دیابت، افسردگی، استئوپروز، و برخی از انواع بدخیمی ها دارد. از طرفی بررسی ها نشان داده است که مشکل کم تحرکی در گروه هاي سنی مختلف، به ویژه کودکان ونوجوانان رو به فزونی است.

کراس فیت کودکان چیست؟

تعریف کراس فیت کودکان

طبق توصیه هاي سازمان بهداشت جهان، نیاز است تا دانش آموزان درگروه سنی 12-18 سال، هرروز حداقل 60 دقیقه فعالیت بدنی متوسط یا شدید داشته باشند. این فعالیت ها باید شامل فعالیت هایی به منظور ارتقا سلامت استخوان، قدرت عضلانی و انعطاف پذیري عضلات باشد. بر اساس شاخص هاي برنامه “انسان سالم 2010 “موضوعات بهداشتی متعددي چون، عدم مصرف دخانیات، فعالیت بدنی، تغذیه سالم و..، مورد توجه برنامه ریزان و سیاست گذاران این حیطه قرار گرفته است، که از این میان داشتن فعالیت بدنی منظم، به عنوان شاخصی برجسته مطرح شده است.

از آنجایی که دوره کودکی و نوجوانی مرحله اي حساس در زندگی فرد است مشکل کم تحرکی براي افراد در این گروه سنی پر رنگ تر می نماید. چرا که بسیاري از عادات رفتاري ازاین دوران منشا گرفته و چنین عاداتی می تواند در فرد تثبیت شده و کل دوره زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد. بررسی ها نشان داده است دانش آموزان دوره هاي تحصیلی راهنمایی و دبیرستان در سطح بالاتري از رفتارهاي پر خطر قرار دارند و میزان خطر پذیري نوجوانان نسبت به دیگر گروه ١٠ هاي سنی بالاتر است. زیرا نوجوانی دوره ایست که فرد به دنبال استقلال فردي بوده و به نوعی از محیط صمیمی خانواده فاصله می گیرد و براي ورود به اجتماع آماده می گردد بنابراین با ورود به جامعه و عدم شناخت و تجربه کافی در معرض رفتارهاي پرخطر نظیر گرایش به مصرف انواع دخانیات، رفتارهای پر خطر جنسی و سایر نابسامانی هاي رفتاري قرار دارد .

یکی از دلایل گرایش نوجوانان به این رفتارها می تواند پر کردن اوقات بیکاري و یا سرگرمی و تفریح باشد. اخبار معتبرنشان داده اند که افرادي که ورزش می کنند با احتمال کمتري سیگاري بوده و نیز پرداختن به فعالیت ورزشی می تواند در قطع سیگار کشیدن کمک کننده باشد. همچنین شانس رفتارهاي پرخطر بزرگسالی در دانش آموزان و نوجوانانی که در فعالیت ورزشی شرکت نداشته اند بیشتر است. مطالعه اي در امریکا نشان داد که شانس سیگار کشیدن دانش آموزانی که به یک نوع فعالیت ورزشی خاص در مدرسه می پردازند تقریبا یک سوم دانش آموزانی است که در هیچ فعالیت ورزشی شرکت ندارند. همچنین پرداختن به دو نوع فعالیت ورزشی، باز هم این شانس را پایین تر می آورد.

بنابراین برنامه ریزي مناسب براي کاهش کم تحرکی در نوجونان می تواند در کاهش بار بیماري ها و ارتقا سطح سلامت جامعه تاثیر بسزایی داشته باشد. در سراسر دنیا راه کارهاي مداخلاتی و اقدامات متعددي براي بهبود وضعیت فعالیت بدنی براساس شرایط موجود در همان جوامع به کار گرفته شده است. در کشور ما نیز مطالعه جامع و گسترده نظام مراقبت رفتارهاي پرخطر درکودکان و نوجوانان (کاسپین)، نشان داده است که مدت و شدت فعالیت جسمی کودکان و نوجوانان کمتر از مقادیرتوصیه شده براي آنان بوده و با ارتقاء مقطع تحصیلی، فعالیت جسمی روبه کاهش میگذارد. مطالعات پراکنده اي نیز در زمینه اقدامات و مداخلات بکار رفته جهت کاهش کم تحرکی در سطح کشور موجود است، لیکن هیچ یک راه کار یا شواهد قطعی در این زمینه ارائه نکرده اند.
تغییر در سبک زندگی انسان ها و تغییر در الگوهای حرکتی منجر به پیدایش اصطلاح اختلال کمبود فعالیت بدنی و ورزشی در کودکان و نوجوانان شده است. با وجود این اختلال می بایست ما به دنبال روشهای مداخله گر و مستقل باشیم که بتوانیم الگوی زندگی و سبک زندگی کودکان را از بی تحرکی به فعالیت بدنی اصولی (ورزش) سوق دهیم و بتوانیم پارامترهایی را برای نظارت و تأیید بهترین روشهای مداخله کننده در سبک زندگی ترسیم نماییم.
کراس فیت کودکان نوجوانان از عناصری تشکیل شده است که برای رفع اختلال کمبود فعالیت بدنی، ورزش و گزینه های سبک زندگی ضعیف طراحی شده است. طراحی الگوهای حرکتی بنیادی، انجام آن میزان از ورزشی که برای یک هفته تجویز شده است، بالابردن آمادگی عضلانی و جسمانی، مهندسی فرصتهای مکرر برای موفقیت و صحبت در باره نقش غذا، همه همزمان با حفظ اهمیت آنها در کراس فیت کودکان و کلاس کراس فیت کودکان مورد بحث و برنامه ریزی قرار می گیرد. همچنین کراسفیت همانند یک برنامه بی نهایت مقیاس پذیر، برای جمعیت های محروم نیز، برنامه های سودمندی دارد و هر ساله برنامه های جدیدی از طرف سازمان جهانی کراس فیت ارائه می شود.

کزاس فیت کودکان

اهمیت کراس فیت کودکان

کراس فیت یکی از مؤلفه های تغییر رفتارهای بزرگسالان است و برای برطرف کردن ناسازگاری ما با شرایط فعلی مان تلاش می کند. در کل هدف کراسفیت شکستن چرخه عبور از رفتارهای ضعیف، ارتباط مثبتی با ورزش، تمایل به تناسب اندام، هدف برای زندگی سالم و طولانی در نسل های بعدی کودکان و نوجوانان است.
برای محقق کردن اهداف کراسفیت کودکان و نوجوان بر اساس روش شناسی سازمان جهانی کراس فیت، کمیته کراسفیت کودکان کشور در نظر دارد با چاپ پشتیبانی تحقیقات در حوزه ورزش و کراسفیت کودکان، مربیان و مدرسان ورزشی در این حوزه را با روش های اصولی روز دنیا آشنا و دروس پایه مرتبط با این حوزه را در اختیار مربیان بگذارد. همچنین در این کتاب سعی شده با توجه به انتشارات و روش شناسی سازمان جهانی کراس فیت منابع و اطلاعات مناسب را برای ادامه تحصیل مربیان کراس فیت کودکان را فراهم نماید. مباحثی که در اینجا ارائه می شود، این صرفا اولین گام است و به صورت جامع نمی باشد، این سفر برای تبدیل شدن به ماهرترین مربی ممکن هرگز به پایان نرسد، بنابراین شما همیشه باید از تجربه و دانش بیشتری بهره مند شوید و آن را بدست آورید.

کراس فیت کودکان

اهداف کراس فیت کودکان

به طور گلی رشته ورزشی کراس فیت و کراس فیت کودکان به دنبال مشارکت حداکثری کودکان ونوجوانان در ورزش است، چرا که اگر کودکان فعالی داشته باشیم، بزرگسالی و سالمندی سالمی را سپری خواهیم کرد. حضور در کلاس های کراس فیت کودکان می توانه فرصتی برای رشد ظرفیت سلامتی و عملکردی کودکان را فراهم کند.

16 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *